Efektywność organizacji

EFEKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI – również nazywana „efektywnością organizacyjną”; jest to zdolność organizacji do wydajnego i optymalnego gospodarowania swoimi zasobami, a także umiejętność sprawnego reagowania na zmiany (np. skorzystanie z pojawiającej się okazji czy szybkie rozwiązanie powstałego nagle problemu).

 

Wysoki poziom efektywności organizacyjnej zapewnia właściwe funkcjonowanie przedsiębiorstwa , sprawia, że firma się rozwija i zyskuje przewagę pośród konkurencyjnych organizacji na rynku. Poziom może być zmierzony za pomocą wskaźników efektywności. Biorą one pod uwagę czynniki pojawiające się w środku organizacji i poza nią. Powinny być one systematycznie monitorowane i sprawdzane, stanowiąc priorytet o takiej samej randze, jak bieżące zadania.

 

Na efektywność organizacji mają wpływ m.in.:

  • 1. Procent wykonania założonych celów.
  • 2. Czas potrzebny poszczególnym pracownikom na wykonanie pracy.
  • 3. Nakłady finansowe potrzebne na wykonanie danego produktu/usługi.
  • 4. Sposób realiacji projektów i inicjatyw w firmie.
  • 5. Optymalizacja podstawowych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.