Efektywność zarządzania

EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA – w sferze zarządzania, efektywność określa się jako wynik przeprowadzonych czynności przez zespół zarządzający stworzony w relacji do kapitału, który został zainwestowany oraz kosztów które zostały poniesione.

 

Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi może być mierzona w dwóch kategoriach:

1. Wydajność – czyli optymalizowanie kosztów nakładów, potrzebnych do realizacji wyników

2. Skuteczność – czyli podejmowanie działań prowadzących do dobrych wyników.

 

Na efektywność zarządzania składają się takie czynniki, jak:

1. Wydajność dystrybucyjna – polega na zainwestowaniu kapitału w działania/ludzi/produkty, które maja szansę przynieść realne zyski.

2. Zwrot z kapitału – następuje, gdy zyski przekraczają kapitał. Jeśli są znacząco wyższe niż początkowy kapitał, można mówić o wysokiej wydajności. Zarząd powinien więc efektywnie gospodarować pieniędzmi, technologią, narzędziami, maszynami.

3. Produktywność – jej wskaźniki różnią się w zależności od wielkości danej firmy i branży; przedsiębiorstwo działające na dużą skalę i inwestujące znaczący kapitał w pracownika powinno mieć również wysoki stopień produktywności.

4. Efektywność zasobów – czyli zoptymalizowanie stopnia zużycia określonych zasobów, bez jednoczesnego spadku ich wydajności.

5. Wydajność procesu – czyli zoptymalizowanie czasu, pracy i kosztów potrzebnych na realizację procesu w stosunku do jego wydajności.

6. Efektywność kosztowa – czyli wartość celów biznesowych i osiąganych wyników; np. koszt pozyskania klienta jest pomiarem stopnia efektywności działań marketingowych.