Świadomość roli i funkcji menedżera
Rozpoczynając karierę na stanowisku kierowniczym należy uświadomić sobie, jak ważną rolę przyjmujemy – to z niej wynika ogromna odpowiedzialność za powierzone zasoby, a szczególnie za ten najważniejszy i najbardziej złożony – ludzi.
Zdefiniowanie kluczowych cech i umiejętności
Menedżer nie może się wahać, musi być pewien swoich umiejętności. Drugi moduł szkolenia odpowiada na pytanie, jakie cechy, umiejętności i postawy determinują skuteczność menadżera. Uczestnicy dokonają również pogłębionej analizy swoich atutów i deficytów, potrzeb i wartości, w myśl zasady: „samoświadomość to niewidoczny dla oka, ukryty pierwiastek skuteczności”
Pojęcia asertywności
Postawa asertywna wymaga traktowania innych ludzi nie jako przeciwników, lecz jako godnych partnerów i równorzędnych rozmówców. Dobry menedżer powinien potrafić jasno i pewnie wyrazić swoją opinię, czy też krytykę bez agresji i manipulacji. Podczas kursu uczestnicy nauczą się jak być stanowczym „bez przemocy”, otwartym wobec innych i zarazem pewnym i zdecydowanym. Asertywność to nie talent, nie dar od losu. To umiejętność, której trzeba się nauczyć.
Empatia i zarządzanie emocjami
Empatia stanowi jedną z najważniejszych cech dobrego menedżera. Każdy biznes robiony jest przez i dla ludzi, stąd też najlepsi przywódcy dbają i interesują się ludźmi. Rozmawiają z nimi, słuchają ich i starają się zrozumieć ich emocje. Dzięki umiejętności zarządzania emocjami dobry szef potrafi skutecznie negocjować, łagodzić sytuacje konfliktowe, przewodzić pod presją czasu, podejmować trudne i ryzykowne decyzje.
Reguły to klucz
Każdy pracownik musi wiedzieć jakiej wydajności i jakości pracy się od niego oczekuje. Dyscyplinowanie i korygowanie pracowników w świetle niejasnych standardów przynosi chaos i niezrozumienie. Dobry lider musi wiedzieć jak komunikować swoje oczekiwania. Na kursie menedżerskim słuchacze nauczą się precyzować szefowskie reguły oraz poznają zasady jak konsekwentnie i skutecznie zniechęcać pracowników do pewnych zachowań oraz wzmacniać wyróżniające się postawy.
Budowanie autorytetu menedżera
Zbudowanie autorytetu to najważniejsze zadanie, jakie staje przed początkującym menedżerem. W tym module uczestniczący dowiedzą się co buduje, a co rujnuje autorytet szefa oraz jak budować relacje oparte na zaufaniu i odpowiedzialności.
Menadżer: mediator czy sędzia?
Menedżer posługujący się metodami skutecznej komunikacji to osoba, która potrafi szybko i sprawnie uporać się z sytuacją kryzysową w zespole. Moduł ten skupia się na aspekcie rozwiązywania konfliktów, z którymi prędzej czy później spotka się każdy szef.
Delegowanie zadań
Delegowanie obowiązków bywa trudne, szczególnie zaś dla osób mocno przyzwyczajonych do swoich kompetencji oraz dla perfekcjoni-stów. Warto pamiętać, że w bycie doskonałym liderem wpisana jest umiejętność dzielenia się władzą, a delegowanie zadań stanowi podstawę skutecznego zarządzania organizacją. Uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki jak delegować zadania, aby zmotywować pracowników i rozwijać ich kompetencje.