Aktywna sprzedaż
Aktywna sprzedaż – model sprzedażowy skupiający się w całości na sprostaniu oczekiwaniom klienta i próbie zaspokojenia jego potrzeb. Aktywna sprzedaż zachodzi wówczas, kiedy sprzedawca zna dobrze produkt czy usługę (korzyści, funkcje, działanie) oraz zna potrzeby klienta i na podstawie tych dwóch czynników – aktywnie wspiera klienta w procesie decyzyjnym, zaspokajając jego potrzeby, oferując mu produkt, który realnie potrzebuje lub proponując inne, dodatkowe produkty, które mogą zaspokoić jego potrzeby i zwiększyć satysfakcję z zakupu. Innymi słowy, aktywna sprzedaż to profesjonalna obsługa klienta, podczas której sprzedawca podczas kontaktu z klientem, nieustannie zbiera informacje o jego potrzebach i na ich podstawie dokonuje próby zadowolenia go, proponując produkty, które zaspokoją jego potrzeby.
Aktywna sprzedaż vs. sprzedaż bierna.
Bierna sprzedaż to sytuacja, w której pozostawiamy klientowi decyzję o zakupie, bez próby wpłynięcia na jej pozytywne podjęcie. Przykładem biernej sprzedaży jest sytuacja, podczas której spotykamy się z wątpliwościami ze strony klienta wobec naszego produktu lub usługi oraz otrzymujemy komunikat, że musi się zastanowić lub skonsultować się z osobami trzecimi bądź musi porównać naszą ofertę z konkurencją, a my oczekujemy jego decyzji. Nie podejmujemy próby pomocy klientowi w rozwianiu wątpliwości, udzieleniu dodatkowych informacji, znalezieniu innego produktu lub usługi, która spełni jego oczekiwania czy zaspokojenia jego potrzeb modyfikacją oferty. Jednym słowem – jesteśmy w takiej sytuacji bierni.
Korzyści z praktykowania aktywnej sprzedaży:
- Zwiększenie szans sprzedaży oraz jej wzrost;
- Budowanie pozytywnych i długotrwałych relacji z klientem;
- Budowanie autorytetu, kreowanie wizerunku eksperta oraz zdobywanie zaufania;
- Wzrost szans na polecenie firmy.
Aktywna sprzedaż, jako postawa z inicjatywą.
W środowisku biznesowym aktywna sprzedaż w kontekście funkcjonowania całego przedsiębiorstwa, jest rozumiana także jako postawa z inicjatywą w kierunku klienta – pracowników nie tylko z działu sprzedaży, ale również działu marketingu, obsługi klienta, logistyki czy nawet serwisu. Ostatecznie, każdy z wymienionych działów ma potencjalny kontakt z klientem i przyczynia się do zaspokojenia jego potrzeb czy też wyposaża klienta w niezbędne dla niego informacje i bierze udział w jego procesie decyzyjnym.
Jeżeli już teraz chcesz poprawić umiejętności związane ze sprzedażą skorzystaj z wybranych szkoleń lub z VIDEOKURSÓW, do których dostęp otrzymasz natychmiast. Videokursy znajdziesz na naszej platformie: KURSY.WITALNI.PL
Słowniczek Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.