Sprzedaż osobista

Sprzedaż osobista – nazywana jest również „promocją osobistą”; jest to jedna z najstarszych form sprzedaży, która cechuje się osobistym polecaniem i oferowaniem swoich usług i towarów. Należy do składowych kompozycji marketingowej. Może być zarówno detaliczna, dedykowana indywidualnym klientom, jak i akwizycyjna, skierowana do odbiorców przemysłowych. Osobisty kontakt z klientem, na żywo (bezpośrednio) lub telefonicznie (pośrednio) budzi najbardziej pozytywne emocje ze wszystkich form sprzedaży, przez co zwiększa szanse na finalizację transakcji. Prowadzenie rozmowy z klientem jest najbardziej efektywną formą promocji, ponieważ na bieżąco możemy kontrolować przekazywane treści i je dopasowywać do oczekiwań klienta. Tego typu sprzedaż w obecnych czasach generuje jednak wysokie koszty, wobec czego jest stosowana głównie na rynku dóbr inwestycyjnych.

 

Sprzedaż osobista może być prowadzona przez osoby zajmujące się sprzedażą bezpośrednią, pracowników w sklepach detalicznych, konsultantów oferujących katalogi firmy, którą reprezentują oraz przedstawicieli handlowych.

 

Sprzedaż osobista – cele

  • Określenie odbiorcy, jego oczekiwań; analizę potrzeb klienta;
  • Prezentację produktu, sprzedaż korzyści, przedstawienie warunków nabycia;
  • Budowanie relacji z klientami;
  • Kreowanie dobrego wizerunku firmy, marki, produktu;
  • Skłonienie klientów do zakupu.

 

Działania sprzedaży osobistej

  • Pozyskiwanie klientów;
  • Analiza potrzeb klienta, zdobycie o nim istotnych informacji;
  • Rozmowy z nabywcą;
  • Przedstawienie oferty;
  • Argumentacja korzyści płynących z oferty, reakcja na zastrzeżenia;
  • Finalizacja;
  • Kroki po sprzedażowe.

Słowniczek Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.

Sprzedaż osobista

Inne pojęcia w podkategorii Metody sprzedażowe