Dobre nawyki w pracy i w życiu prywatnym

DOBRE NAWYKI W PRACY I ŻYCIU PRYWATNYM – pozwalają podnieść komfort życia i efektywność pracy. Proces wdrażania nawyków jest procesem zmiany. Zmiana może nie być prosta to wdrożenia, więc należy przeprowadzać ją stopniowo, małymi krokami, np. skupiając się na maksymalnie 3 nawykach naraz, aby zbyt szybko się nie zniechęcić i nie stracić motywacji.

 

Dobre nawyki w pracy (w ogólnym ujęciu):

1. Ergonomia stanowiska pracy – czyli zadbanie o wygodne dla kręgosłupa krzesło, wyprostowaną postawę, odpowiednią odległość wzroku od monitora.

2. Porządek stanowiska pracy – czyli posiadanie na biurku tylko najpotrzebniejszych rzeczy i zorganizowanie przestrzeni wokół – nie musi być sterylna, ważne, by była uporządkowana.

3. Stworzenie listy zadań do wykonania i sukcesywna jej realizacja – pomoże to na uporządkowanie i usystematyzowania działania, podnosząc efektywność pracy; najwięcej energii i skupienia przeznaczymy najważniejszym zadaniom.

4. Robienie przerw – ważny punkt, o którym należy pamiętać. Krótkie cykliczne przerwy pomagają zregenerować się ciału i umysłowi, co podnosi ich wydajność, Korzystnie jest w tym czasie wykonywać jakąś aktywność fizyczną, np. lekkie ćwiczenia lub krótki spacer.

5. Rozgraniczenie pracy od życia prywatnego – należy znaleźć czas na relaks, przyjemności, rozwijanie pasji i spotkania z rodziną i znajomymi. Zachowywanie równowagi pomiędzy pracą a osobistym życiem jest dobrym nawykiem, który zapewnia komfort w obu sferach.

6. Usunięcie rozpraszaczy – pozwala na skupieniu się w całości na pracy; można tutaj wyłączyć Wi-Fi w telefonie, tak by nie reagować na powiadomienia z Facebooka czy wyciszyć dźwięk, aby nie przeszkadzały nam telefony, przy wykonywaniu ważnego zadania.

7. Utrzymywanie pozytywnych kontaktów ze współpracownikami – jest to ważny nawyk, który pozwoli nam wypracować dobre relacje z innymi ludźmi, a co za tym idzie, komfortowe warunki pracy i przyjazną ogólną atmosferę.

 

Dobre nawyki w życiu prywatnym (w ogólnym ujęciu):

1. Wczesne wstawanie – jest to nawyk wielu ludzi sukcesu; zyskanie dodatkowego czasu można przeznaczyć na wykonanie różnych zadań, czy to tych z pracy, czy np. obowiązków domowych.

2. Wypracowanie sekwencji porannych czynności – może to być np. pościelenie łóżka, 20-minutowe ćwiczenia, przygotowanie konkretnego śniadania; ważne, by powtarzało się codziennie.

3. Przygotowywanie listy zadań na następny dzień – nie musi być związane tylko z pracą, mogą się tu zawrzeć wszystkie czynności, które planujemy zrobić w tym dniu; dobrze jest zawrzeć też tutaj czas na relaks i przyjemności oraz na spontaniczne, niezaplanowane aktywności.

4. Uprawianie sportu, przestrzeganie zdrowej diety, picie wody – to nawyk, który zapewnia nam zdrowie nie tylko fizyczne, ale również psychiczne. Dostarczenie tlenu umysłowi podczas aktywności fizycznej i składników mineralnych pochodzących z naturalnych produktów jest bardzo ważne w ogólnym funkcjonowaniu i samopoczuciu.

5. Nadzorowanie wydatków – nawyk, który pomoże nam ograniczyć niepotrzebne wydatki

6. Czytanie dobrych i mądrych książek – wspomaga naszą kreatywność, pamięć, inteligencję i wiedzę o świecie; z czytania płynie dużo korzyści, ważne jest tylko, by wybierać wartościowe pozycje, czy to z literatury naukowej czy pięknej.

7. Zapisywanie myśli – czy wspomniane wyżej tworzenie listy zadań, czy po prostu notowanie pomysłów lub zwykłe przelewanie myśli na papier – zapisywanie notatek pozwala uporządkować umysł.

8. Pozwalanie sobie na rozrywki i przyjemności – należy dążyć do tego, by takie czynności również weszły nam w nawyk. Będziemy wtedy bardziej szczęśliwi i zmotywowani do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami.

9. Dbanie o siebie – codzienna pielęgnacja czy dobór odpowiedniego stroju też powinny wejść nam w nawyk; oprócz aspektów wizualnych ważny jest tutaj komfort psychiczny – warto dbać o siebie.

10. Budowanie pozytywnych relacji ludźmi – mowa tutaj o rodzinie, znajomych, współpracownikach, nowo poznanych osobach- wszystkich w naszym otoczeniu. Powinniśmy unikać negatywnych nawyków poznawczych, a starać się by utrzymywanie dobrych relacji było naszym priorytetem i nawykiem.