Aktywizacja sprzedaży
Aktywizacja sprzedaży – jeden z trzech elementów, który łącznie z promocją uzupełniającą i bezpośrednim wspieraniem sprzedaży, wchodzi w skład promocji sprzedaży, czyli szeregu działań z zakresu komunikacji marketingowej. Cel aktywizacji sprzedaży, tak jak w przypadku pozostałych dwóch elementów promocji sprzedaży, to zachęcenie pośredników (hurtowników i sprzedawców detalicznych) lub bezpośrednio potencjalnych nabywców do zakupu bądź innych działań zwiększających sprzedaż poprzez zwiększanie postrzeganej wartości promowanego produktu lub usługi.
Aktywizacja sprzedaży – charakterystyczne działania
- Skłanianie do zakupu poprzez stosowanie dodatkowej materialnej zachęty przy zakupie konkretnego produktu (upominki; zestawy typu kawa z kubkiem, itp.).
- Stymulowanie bodźców klientów lub pośredników (hurtowników i sprzedawców detalicznych) do bezpośredniego zwiększenia zakupów (kup telewizor a drugi za 1 zł, kup 2 w cenie 1, itp.).
- Aktywizacja sprzedaży poprzez stosowanie specjalnych ofert ograniczonych czasowo (kilka godzin, dzień, tydzień przykład: noc rabatów, last minute, itp.).
Aktywizacja sprzedaży – 2 główne strategie promocyjno-dystrybucyjne
„Push” (pchać) – strategia skierowana do pośredników dystrybucji produktu lub usługi tj. hurtowników i sprzedawców detalicznych. Obejmuje oferowanie dodatkowych korzyści w postaci niższych cen bądź dodatkowych produktów czy usług. Stosowanie strategii push ma na celu nakłonić pośredników do promowania i sprzedawania oferty producenta, czyli „pchania” jej przez kanał dystrybucji ku potencjalnemu nabywcy. | |
. | . |
„Pull” (ciągnąć) – strategia stanowiąca odwrotność do strategii „push”, skierowana do bezpośredniego potencjalnego nabywcy. Stosowanie jej polega na tworzeniu popytu na produkt lub usługę poprzez oddziaływanie bezpośrednio na nabywców, co w konsekwencji doprowadzi do sytuacji, w której potencjalni nabywcy zainteresowani produktem lub usługą zaczną o niego/nią pytać w sklepach detalicznych lub hurtowniach, co zmusi pośredników do złożenia zamówienia na dany produkt lub usługę. |
Znaczenie aktywizacji sprzedaży w poszczególnych fazach zakupu produktu/usługi
- Faza przedzakupowa – słabe znaczenie
- Faza zakupu – silne znaczenie
- Faza pozakupowa – słabe znaczenie
Narzędzia aktywizacji sprzedaży skierowane do potencjalnych nabywców
- kupon, karta lojalnościowa
- premia za zakup produktu/usługi
- obniżka cen
- oferta refundowana
- upominek, bezpłatna próbka
- konkurs
Narzędzia aktywizacji sprzedaży skierowane do pośredników
- specjalna oferta handlowa
- konkurs
- oferta wspólnej reklamy (producent i hurtownik/sprzedawca detaliczny)
- działania adresowane do personelu sprzedaży wśród pośredników
Słowniczek Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.
[kkstarratings]