Organizacja czasu i zadań
Czy tak naprawdę możemy zarządzać sobą w czasie? Z pewnością, to pojęcie może być mylące, bo o ile możemy zarządzać wydarzeniami i tym co się dzieje w życiu, to samym czasem już niestety nie.
Poniżej prezentujemy listę najważniejszych pojęć związanych z tematyką organizowania czasu, zarządzania sobą w czasie, zarządzania priorytetami.
-
Linia Czasu
LINIA CZASU – jest to metoda zobrazowania problemu/zadania w do rozwiązania w wizualny sposób, nakreślając poszczególne punkty lub wydarzenia w porządku chronologicznym. Dzięki linii czasu możemy przedstawić przeszłość i przyszłość, (...)
Prawo Parkinsona
PRAWO PARKINSONA – prawo sformułowane przez Cyrila Northcote Parkinsona w książce „Prawo Parkinsona, czyli w pogoni za postępem”, wydanej po raz pierwszy w 1957 roku. Mówi ono, że „praca 'rozszerza się' tak, aby wypełnić czas dostę(...)
Metoda ALPEN
METODA ALPEN – prosta metoda zarządzania czasem, ułatwiająca planowanie zadań do wykonania w ciągu dnia; składa się z 5 etapów. Nazwa jest akronimem od słów z języka niemieckiego. Metoda Alpen jest prosta do wdroż(...)
Zasada Pareto
ZASADA PARETO -nazywana również zasadą 80/20; dotyczy zjawisk z obszarów ekonomii i zarządzania, wg których wynika, że 80% rezultatów jest wynikiem 20% nakładów. Oznacza to, że usprawnienie określonych działań będzie prowadziło do (...)
Metoda ABC
METODA ABC (zarządzanie czasem i planowanie zadań) – jest to metoda hierarchizowania zadań do wykonania, wywodząca się z zasady Pareto. Polega na przypisaniu każdemu zadaniu w listy jedną z trzech rang ważności, które mamy do (...)
Zjedz te żabe
ZJEDZ TĘ ŻABĘ – metafora określająca wykonanie najważniejszego i najtrudniejszego zadania w ciągu dnia. Wyrażenie to pochodzi od tytułu książki Briana Tracy’ego „Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania (...)
Zasada Smart
Zasada SMART (ang. mądry, sprytny) to skuteczne narzędzie pomagające w określeniu i precyzowaniu celów. Pierwszy opisał ją George T. Doran w swoim artykule „There’s a S.M.A.R.T. way to write management’s (...)Macierz Eisenhowera
MACIERZ EISENHOWERA – koncepcja zarządzania czasem, występująca również pod nazwą „kwadratu/siatki/systemu/pola Eisenhowera” lub „Matrycy priorytetów” została opracowana na podstawie sposobu planowania zadań i zarządzaniu nimi przez trzydziestego czwartego prezydenta Stanów (...)
Technika Pomodoro
TECHNIKA POMODORO – jest to prosta technika zarządzania czasem, opracowana pod koniec lat 80-tych XX wieku przez Francesco Cirillo. Polega ona na podzieleniu swojej pracy na sekwencje: 25 minut pracy w pełnym skupieniu, 5 minut przerwy. Geneza nazwy jest równie (...)
Często brakuje nam czasu i chcielibyśmy mieć go więcej, ale niestety do dyspozycji dostajemy każdego dnia dokładnie 24 godziny, 1440 minut, 86 400 sekund. To, jak ten czas wykorzystamy, zależy wyłącznie od nas i od naszych umiejętności.
Umiejętności związane z zarządzaniem sobą w czasie możemy nabyć – dzięki analizie, planowaniu, ocenie, samokontroli i samodyscyplinie. Podobnie jak pieniądze, czas jest zarówno wartościowy, jak i ograniczony. Czasami musimy go oszczędzać, używać i gospodarować mądrze. Warto praktykować dobre nawyki i techniki zarządzania czasem, dzięki którym można zwiększyć swoją produktywność i efektywność.
Zobacz inne kategorie Słowniczka
Szukasz inspiracji? Skorzystaj z naszych artykułów!
kilkadziesiąt artykulów, dzięki którym dowiesz się nowych rzeczy, uzupełnisz wiedzę i poznasz naszych specjalistów