(function() { var ams = document.createElement('script'); ams.type = 'text/javascript'; ams.async = true; ams.src = '//analytics.greensender.pl/scripts/js/am.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ams, s); var r = false; ams.onload = ams.onreadystatechange = function() { if (!r && (!this.readyState || this.readyState == 'complete')) { r = true; am.create("DMS6523BA53CAB84"); am.send('pageview'); } }; })();

Umiejętność pracy w zespole

Umiejętność pracy w zespole – takie hasło możemy spotkać w prawie każdym CV. Niekiedy okazuje się niestety, że to tylko puste słowa, bowiem pracownik ani chętnie nie podejmuje współpracy, ani nie jest koleżeński, ani nie umie funkcjonować w ramach działania zespołu. Bardzo wiele stanowisk opiera się na kontakcie z ludźmi, gdzie umiejętność pracy w zespole to podstawowa kompetencja, która wcale nie jest przypisana każdemu, z samego faktu, że żyje wśród ludzi. Zastanówmy się więc, co dokładnie oznacza ta cecha.

 

Umiejętność pracy w zespole, co oznacza w kontekście komunikacji?

Umiejętność pracy w zespole.

To słuchanie drugiego człowieka bez przerywania mu oraz przyjęcie jego opinii, mimo że nasza może być inna. To wyjście z własnej rzeczywistości i postawienie się w cudzej sytuacji. To przyjęcie krytyki, nawet jeśli jest bolesna – oczywiście mowa tutaj o konstruktywnej krytyce. To zdolność docenienia, że cudzy pomysł był lepszy i nie ma w tym nic złego – dziś lepszy jest twój pomysł, jutro będzie mój. To wypowiadanie swoich myśli w sposób klarowny i zrozumiały dla wszystkich. To także oferowanie pomocy, gdy ktoś jej potrzebuje, ze względu na niewiedzę, mniejsze doświadczenie czy inne czynniki.

 

Kompetencje miękkie, do których należy umiejętność pracy w zespole, wydają się nie mieć znaczenia na niektórych stanowiskach, na przykład takich wymagających zdolności technicznych. Nic bardziej mylnego. Jeśli w grę wchodzi praca z zespołem pracowników lub nawet praca w pojedynkę, ale w biurze wypełnionym ludźmi, nie da się ominąć czynnika, jakim jest czynnik ludzki. Ignorowanie innych i przekonanie o samowystarczalności to gwóźdź do trumny udanych relacji międzyludzkich. Nasze przekonanie o posiadaniu takiej umiejętności może zostać zweryfikowane przy pierwszej lepszej okazji przez pracodawcę, a także współpracowników.

 

Co może powodować i jak przeciwdziałać złym relacjom w zespole?

Nieumiejętność dostosowania się pracownika do reszty zespołu może skutecznie zablokować jego pracę, dlatego mądry pracodawca oraz życzliwy zespół powinny pamiętać o czasie aklimatyzacyjnym, by nowa osoba poczuła, że jest na dobrym miejscu w dobrym czasie. To też jest ważna kwestia. Nie ma nic gorszego, niż nowy pracownik zmotywowany do pracy i zespół, który gasi jego entuzjazm poprzez odrzucenie, niesłuszne krytykowanie, izolowanie go czy niedocenianie starań. Są to raczej rzadkie sytuacje, jednak należy przeciwdziałać im, kiedy powstają już w zarodku. Integracje zespołowe niektórym mogą wydawać się dziecinne, jednak to bardzo skuteczna metoda, aby zespół poznawał się lepiej. To także dobra okazja, by nowi pracownicy poczuli przynależność i znaleźli wspólny język z osobami, z którymi przyjdzie im działać na co dzień. Dlatego organizowanie regularnych wyjazdów lub wypadów na miasto zmieniło się w stałą część życia wielu firm.


Słowniczek Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.

[kkstarratings]