Cechy negocjacji
Cechy negocjacji – podstawową cechą negocjacji jest to, że służą one wypracowaniu wspólnego rozwiązania dla jakiejś sprawy, oferty, produktu, usługi. Aby zaistniały negocjacje muszą w nich brać udział co najmniej dwie strony, które różnią się zdaniem na dany temat – gdyby były zgodne, nie byłoby czego negocjować.
W trakcie negocjacji obie strony powinny uzyskać jakieś korzyści, które nie byłyby możliwe do osiągnięcia bez współpracy ze względu na posiadane zasoby, które strony mogą sobie wzajemnie zaoferować. Wypracowane rozwiązanie i zyski powinny być długoterminowe oraz powinny odznaczać się uczciwością, przestrzegać norm obowiązującego prawa oraz norm moralnych. Na negocjacje ma wpływ wiele czynników, wśród których znajduje się: miejsce rozmów (powinno być komfortowe dla obu stron), cechy charakteru negocjatorów (które mają wpływ na treść rozmów oraz obrane strategie działania), to czy rozmowy odbywają się w zespołach czy jeden na jeden, uczestnictwo strony trzeciej. Dobre negocjacje cechują się posiadaniem scenariusza przez kontrahentów, który prowadzi ich przez cały proces i stanowi wskazówkę co do przebiegu rozmów.
Dobrze, aby osoby negocjujące wyróżniały się asertywnością, która konieczna jest do współzawodnictwa, rzeczowego przedstawienia własnej oferty, dochodzenia swoich praw i obrony przed manipulacją, która także pojawia się w negocjacjach. Istnieje szereg taktyk negocjacyjnych stosowanych dla uzyskania jak największych korzyści oraz mających zastraszyć partnera negocjacji. Ważna jest więc umiejętność działania w sytuacji konfliktu oraz niepoddawania się presji drugiej osoby i otoczenia. Jednocześnie negocjator nie powinien wykazywać obaw przed stawianiem niewygodnych pytań, co jest kolejnym objawem tak potrzebnej w przypadku negocjacji asertywności.
Codzienna komunikacja z innymi, sprzedaż, negocjacje, zarządzanie zespołem to sytuacje w których nieustannie kreują ludzie wzajemny wpływ lub manipulują drugą stroną. O tym jak bronić się przed manipulacjami klientów lub podwładnych możesz dowiedzieć się z naszych VIDEOKURSÓW o tej tematyce. Nawet jeżeli nie zarządzasz lub nie pracujesz w szerokim ujęciu z klientami, to warto poznać techniki obrony przed manipulacjami, bo to narzędzia potrzebne do budowania relacji bez względu na wykonywany zawód. Odwiedź KURSY.WITALNI.PL i już za chwilę rozpocznij kurs, do którego uzyskasz dostęp bez ograniczenia w czasie.
Słowniczek Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.
[kkstarratings]
Inne pojęcia w podkategorii Negocjacje i rodzaje negocjacji
- Cechy negocjacji
- Negocjacje miękkie
- Negocjacje twarde
- Negocjacje międzynarodowe
- Negocjacje pozycyjne
- Przygotowanie do negocjacji
- Gry negocjacyjne
- Harwardzki model negocjacji
- Scenariusz negocjacji
- Fazy negocjacji
- Negocjacje cenowe
- Negocjacje handlowe
- Strategie negocjacyjne
- Negocjacje win-win
- Style negocjacji
- Analiza transakcyjna