Komunikacja zewnętrzna

Komunikacja zewnętrzna – inaczej nazywana PR-em (Public Relations) zewnętrznym. Ten typ komunikacji obejmuje działania, jakie organizacja podejmuje poza swoim obrębem w celu podtrzymania wizerunku, ukazania swej misji czy też przedstawienia się potencjalnym pracownikom. Firmy organizują różne działania skierowane na zewnątrz. Odbiorcami takich komunikatów są klienci, konkurencja, media, a czasami władze.

 

Formy i narzędzia komunikacji zewnętrznej.

Komunikacja zewnętrzna.

Jednym z takich działań może być prowadzenie bloga firmowego, który pozwoli odbiorcom zapoznać się z branżą, w której funkcjonuje organizacja. Wpisy i artykuły związane z obszarem, w jakim obraca się firma pokazują znajomość rynku oraz mogą być wykorzystane do prezentacji swoich ekspertów czy wysokiego poziomu merytorycznego. Poza blogiem także strona internetowa komunikuje wiele, np. potencjalnym klientom, poprzez swój wygląd, identyfikację wizualną oraz zawarte wewnątrz informacje. Coraz więcej firm podejmuje się działalności charytatywnej oraz ekologicznej, aby zwiększyć atrakcyjność swojego wizerunku na rynku i zabiegi takie także należą do komunikacji zewnętrznej. Może to być na przykład pomoc krajom Trzeciego Świata w poprawieniu dostępu do wody albo czerpanie zasobów z ekologicznych plantacji w celu wytworzenia produktów – sposobów pomocy jest wiele, a znacząco polepszają one wizerunek organizacji w oczach konsumentów.

 

Ścisłe określenie grupy docelowej, jako istotny element komunikacji zewnętrznej firmy z otoczeniem.

Warto zwrócić uwagę, że „uniwersalna” komunikacja wbrew pozorom nigdy nie będzie najlepszym rozwiązaniem, ponieważ po drugiej stronie zawsze stoi pewna grupa odbiorców o określonych cechach. Nastawianie się na zadowolenie wszystkich potencjalnych klientów mija się z celem. Dlatego należy określić target – wiek tych ludzi, ich status społeczny, zainteresowania, styl życia. Wiele firm korzysta w tym celu z badań zewnętrznych agencji, które sprawdzają obecne potrzeby rynkowe i pozwalają dostosować komunikację zewnętrzną firmy tak, aby trafiała ona do odbiorców, a jednocześnie ukazywała wizję organizacji i nie zniekształcała jej wizerunku.

 

Przykład rozbieżności potrzeb różnych grup docelowych.

Przyjrzyjmy się jednemu z przykładów. Wyobraźmy sobie dwie osoby reprezentujące dwie grupy odbiorców. Jedną z nich niech będzie matka, której dzień zajęty jest opieką nad dzieckiem. Drugą osobą niech będzie doktorant wykładający na uczelni. Ich potrzeby będą zupełnie różne. Przeskakując np. po kanałach telewizyjnych mogą oni szukać zupełnie innych treści – matka będzie chciała znaleźć bajki dla dziecka, a doktorant programy naukowe, aby pokazać coś ciekawego swoim studentom. Poszczególne kanały muszą być więc dostosowane do takich odmiennych potrzeb i określić pole swojej działalności. Trudno byłoby stworzyć kanał, który posiadałby tak różne od siebie treści, ze względu chociażby na ograniczony czas antenowy. Nie bez powodu istnieją więc osobne kanały z bajkami lub programami popularnonaukowymi. Tak różna tematyka nie miałby sensu istnieć obok siebie. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku firm, dlatego tak ważne jest poznanie potrzeb swoich odbiorców.


Słowniczek Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.

[kkstarratings]