Rodzaje komunikacji i podział komunikacji
Rodzaje komunikacji i podział komunikacji – komunikację możemy podzielić wedle kilku kryteriów. Do najpopularniejszych podziałów należy rozróżnienie komunikacji na interpersonalną, intrapersonalną, pośrednią oraz społeczną. Pierwsza z nich zachodzi pomiędzy co najmniej dwojgiem ludzi; komunikacja intrapersonalna to nic innego jak odwrotność wcześniejszej, a więc oznacza monolog wewnętrzny i rozmowę z samym sobą. Pośrednia odbywa się poprzez różne narzędzia, np. telefony, komunikatory, e-maile, listy, banery reklamowe. Ostatni typ, komunikacja społeczna, zachodzi między większymi grupami ludzi – dwoma firmami, narodami, między społeczeństwami itp.
Komunikacja werbalna, niewerbalna – jednostronna i dwustronna.
Drugi najbardziej znany podział dotyczy rozdzielenia komunikacji międzyludzkiej na werbalną i niewerbalną. Werbalna komunikacja odbywa się za pomocą języka pisanego lub mówionego, zatem można do niej zaliczyć komunikację pośrednią i społeczną. Jak widzimy, w zależności od typu podziału rodzaje komunikacji zazębiają się. Komunikacja niewerbalna to wysyłanie informacji za pomocą języka ciała: przyjmowanej pozycji, postawy, gestów, mimiki, ale także stylu ubioru czy przedmiotów, którymi się otaczamy, a nawet treści, jakie publikujemy na mediach społecznościowych. Mało tego, komunikacja niewerbalna to jeszcze więcej czynników: ton głosu, przestrzeń, więc dystans, jaki zachowujemy podczas rozmowy, miejsce, w jakim się znajdujemy. Oprócz wymienionych powyżej podziałów możemy rozróżniać komunikację na jednokierunkową (jednostronną) lub dwukierunkową (dwustronną). Pierwsza z nich oznacza informację przekazywaną w jednym kierunku – od nadawcy do odbiorcy, druga to komunikaty przepływające między nadawcą i odbiorcą.
Modele komunikacji transmisyjny i konstytutywny.
W ramach nauk o komunikacji istnieje wiele teorii opisujących jej podział, wiele podejść wobec klasyfikowana komunikacji, wiele modeli opisywania jej. Do jednych z nich należy podział na dwa modele – transmisyjny oraz konstytutywny. Model transmisyjny tożsamy jest z przekazywaniem wiedzy, idei, informacji, uczuć oraz emocji, natomiast model konstytutywny zakłada spojrzenie na komunikację jako pewną praktykę społeczną, dzięki której tworzymy więzi i związki międzyludzkie oraz konstruujemy znaczenia.
Komunikacja – nieustannie wzbogacane pojęcie, które wpływa na nasze życie w coraz to szerszych aspektach.
Jak widać rodzajów i podziałów komunikacji jest wiele, a istnieje ich jeszcze więcej. Nie sposób zliczyć, ile ich dotychczas powstało, zaś cały czas pojawiają się nowe, wraz z postępem nauk o komunikacji. Wydawać by się mogło, że o tym ogólnym pojęciu, jakim jest komunikacja, powiedziano już wszystko. Tymczasem ta interdyscyplinarna dziedzina wciąż się rozszerza i prowadzone są nad nią badania, a teoretycy prześcigają się w tworzeniu nowych teorii.
[kkstarratings]
Inne pojęcia w podkategorii Komunikacja
- Szumy komunikacyjne
- Zasady skutecznej komunikacji
- Komunikacja zewnętrzna
- Komunikacja wewnętrzna
- Komunikacja społeczna
- Formy komunikacji werbalnej
- Bariery w komunikacji
- Komunikat
- Rodzaje komunikacji werbalnej
- Komunikacja werbalna
- Formy komunikacji niewerbalnej
- Mowa ciała
- Komunikacja niewerbalna
- Komunikacja interpersonalna + ćwiczenia
- Rodzaje komunikacji i podział komunikacji
- Informacja zwrotna
- Aktywne słuchanie